Heb je in 2022 een uitkering van Acture of Acture Bedrijven (voorheen ActivaSZ) ontvangen? Dan krijg je van ons een jaaropgaaf. Deze staat uiterlijk 1 maart a.s. in het portal van de uitkeringsspecificaties. Meer informatie

Veelgestelde vragen [Inloggen portal en jaaropgaven]

Onderwerpen:

    WGA

    Uitbetaling

  • Jazeker. Iedereen die een WGA-uitkering ontvangt, heeft hier recht op. Wij hanteren de wettelijk verplichte 8% vakantietoeslag. Het bedrag dat je zo bijeen spaart, betalen we uit in de maand mei.

    Ook als jouw uitkering eerder stopt betalen we jouw vakantiegeld uit in de opvolgende maand mei.

  • Natuurlijk kan dat. Zolang de bankrekening maar van jou is. Je kunt een schriftelijk verzoek indienen bij jouw casemanager om je bankrekeningnummer te wijzigen. Dit kan per mail (wga@acture.nl) of per post (Postbus 6610, 6503 GC Nijmegen). Let op:

    • Vermeld altijd duidelijk voor welke casemanager jouw brief of mail bestemd is.
    • Stuur een kopie van jouw identiteitsbewijs en bankpas mee, zodat we kunnen controleren of de bankrekening inderdaad van jou is.
  • Jazeker. Na iedere uitbetaling kun je de uitkeringsspecificatie bekijken in de portal op de website. Acture vindt het namelijk belangrijk dat jij gemakkelijk kunt nakijken welke uitkering je ontvangt en hoe die is berekend. Hoe het werkt?

    • Klik rechtsboven op deze website op ‘inloggen’.
    • Klik in de juiste kolom die voor jou van toepassing is ('werknemer | uitzendkracht' of 'werknemer | overige sectoren').
    • Log in met je inloggegevens. Deze heb je ontvangen in de introductiebrief van Acture.
  • Ons advies is om na te gaan of jouw uitkering lager is dan het sociaal minimum dat voor jouw situatie van toepassing is. Dit is het bedrag dat jij volgens de overheid nodig hebt om rond te komen. De hoogte van het sociaal minimum is niet voor iedereen hetzelfde. Welk bedrag op jou van toepassing is, hangt onder meer af van jouw leeftijd en leefsituatie. Kom je met jouw uitkering onder het sociaal minimum uit? Dan kun je mogelijk bij UWV aanspraak maken op een toeslag op basis van de Toeslagenwet. Zit je al langere tijd onder het sociaal minimum? Dan kun je de toeslag tot één jaar terug aanvragen. Meer informatie over toeslagen en de hoogte van het sociaal minimum voor jouw situatie, vind je op uwv.nl/toeslag. Ook vind je daar meer informatie over het aanvragen van een toeslag.

  • Jouw (ex-)werkgever heeft ervoor gekozen om eigenrisicodrager te zijn voor de WGA. Dit betekent dat jouw (ex)werkgever zélf verantwoordelijk is voor de uitkering van jouw WGA-uitkering en de begeleiding tijdens jouw arbeidsongeschiktheid en re-integratie. Jouw (ex-)werkgever heeft Acture ingeschakeld om deze begeleiding en uitbetaling uit te voeren.

  • De uitbetaling door Acture vindt maandelijks plaats, op de 25e van de maand. Valt die dag in het weekend? Dan betalen we al op de vrijdag ervoor uit. Wanneer het geld precies op je rekening staat, hangt af van de verwerkingstijd van jouw bank.

    Verzorgde Acture vóór jouw instroom in de WGA ook al jouw uitkering en begeleiding in het kader van de Ziektewet? Houd er dan rekening mee dat de uitbetaling verandert van wekelijks naar maandelijks. Dit is nodig omdat UWV bij de WGA per maand bekijkt op welke uitkering jij precies recht hebt (er zijn er drie) en hoe hoog deze moet zijn.

  • Ziektewet

    Uitbetaling

  • Ja, dat klopt. Je hebt gewoon recht op die twee weken uitkering en ontvangt die ook van ons. Dat dit niet meteen gebeurt, komt doordat wij tijd nodig hebben om alles rond jouw uitkering administratief te verwerken. Om die reden betaalt Acture volgens het T-2 principe. Dit betekent dat je wekelijks jouw uitkering van twee weken geleden ontvangt:

    • In week 5 ontvang je de uitkering over week 3
    • In week 6 ontvangt je de uitkering over week 4
    • Enzovoort

    Dit betekent ook dat je nog twee weken Ziektewetuitkering van Acture ontvangt nadat je je beter hebt gemeld of de bedrijfsarts jou hersteld heeft verklaard.

  • Natuurlijk kan dat. Zolang de bankrekening maar van jou is. Je kunt een schriftelijk verzoek indienen bij jouw casemanager om je bankrekeningnummer te wijzigen. Dit kan per mail (info@acture.nl) of per post (Postbus 6610, 6503 GC Nijmegen). Let op:

    • Vermeld altijd duidelijk voor welke casemanager jouw brief of mail bestemd is.
    • Stuur een kopie van jouw identiteitsbewijs en bankpas mee, zodat we kunnen controleren of de bankrekening inderdaad van jou is.
  • Jazeker. Na iedere uitbetaling kun je de uitkeringsspecificatie bekijken in de portal op de website. Acture vindt het namelijk belangrijk dat jij gemakkelijk kunt nakijken welke uitkering je ontvangt en hoe die is berekend. Hoe het werkt?

    • Klik rechtsboven op deze website op ‘inloggen’.
    • Klik in de kolom Werknemer op ‘Inlog Uitkeringsspecificaties’.
    • Log in met je inloggegevens. Deze heb je ontvangen in de dagloonbrief die Acture ongeveer vier weken na jouw ziekmelding verstuurd heeft.
  • Jazeker. De vakantietoeslag is opgenomen in de dagloonberekening. Je ontvangt de vakantietoeslag waar je recht op hebt daarom direct bij de uitbetaling van je Ziektewetuitkering. Er wordt dus niet apart van je Ziektewetuitkering nog vakantietoeslag uitbetaald.

  • Ons advies is om na te gaan of jouw uitkering lager is dan het sociaal minimum dat voor jouw situatie van toepassing is. Dit is het bedrag dat jij volgens de overheid nodig hebt om rond te komen. De hoogte van het sociaal minimum is niet voor iedereen hetzelfde. Welk bedrag op jou van toepassing is, hangt onder meer af van jouw leeftijd en leefsituatie. Kom je met jouw uitkering onder het sociaal minimum uit? Dan kun je mogelijk bij UWV aanspraak maken op een toeslag op basis van de Toeslagenwet. Zit je al langere tijd onder het sociaal minimum? Dan kun je de toeslag tot één jaar terug aanvragen. Meer informatie over toeslagen en de hoogte van het sociaal minimum voor jouw situatie, vind je op uwv.nl/toeslag. Ook vind je daar meer informatie over het aanvragen van een toeslag.

  • Jouw (ex-)werkgever heeft ervoor gekozen om eigenrisicodrager te zijn voor de Ziektewet. Dit betekent dat jouw (ex)werkgever zélf verantwoordelijk is voor begeleiding en uitkering van de Ziektewetuitkering. Jouw (ex-)werkgever heeft Acture ingeschakeld om deze begeleiding en uitbetaling uit te voeren.

  • Dit is het geval wanneer je ziek wordt binnen vier weken na afloop van je dienstverband. Of wanneer je vóór je ziekte op basis van een uitzendovereenkomst werkte. In beide situaties wordt er volgens de wet standaard twee wachtdagen gerekend. Dit betekent dat je over deze twee dagen geen Ziektewetuitkering ontvangt. Het gaat hierbij altijd om de eerste twee kalenderdagen van jouw ziekte.

    Er zijn ook situaties waarin je bij ziekmelding na afloop van je dienstverband niet met wachtdagen te maken krijgt. Je krijgt dan dus wél vanaf de eerste ziektedag een Ziektewetuitkering. Dit gebeurt als je binnen een termijn van vier weken voorafgaand aan jouw Ziektewetaanvraag ook al ziek bent geweest. Deze eerdere ziekteperiode moet dan wel minstens twee dagen hebben geduurd. Zijn er sinds jouw laatste ziekteperiode meer dan vier weken verstreken? Dan heb je wel met wachtdagen te maken.

  • De uitbetaling door Acture vindt wekelijks plaats op donderdagmiddag. Wanneer het geld precies op je rekening staat, hangt af van de verwerkingstijd van jouw bank.

    De eerste uitbetaling ontvang je meestal vier weken na jouw ziekmelding. Als we de ziekmelding van jouw (ex-)werkgever ontvangen, moeten we eerst vaststellen of je recht hebt op een Ziektewetuitkering. Is dit het geval, dan vragen wij direct loongegevens op bij UWV of bij jouw (ex-)werkgever. Deze gegevens gebruiken we om jouw dagloon te berekenen. Dit hele proces duurt ongeveer vier weken. Daarna betaalt Acture jouw Ziektewetuitkering wekelijks uit.