Solliciteer direct

FAQ

Inhoudsopgave

    Herstel en re-integratie

  • Acture streeft er altijd naar om mensen te laten terugkeren in hun eigen werk. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat dit de beste kans biedt op duurzame re-integratie.

    De Ziektewet bepaalt dat je verplicht bent om al het werk te accepteren dat ‘passend’ is. Gedurende de eerste zes maanden van je ziekte is dit het werk dat je deed toen je ziek werd, of dat hierbij aansluit. Uiteraard moeten deze werkzaamheden wel bij jouw gezondheidssituatie passen. Na deze eerste zes maanden is in principe al het werk passend dat aansluit bij jouw kennis, vaardigheden en gezondheid. We laten jouw situatie beoordelen door een arbeidsdeskundige om te bepalen wat haalbaar en nodig is. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan aanpassingen aan de werkplek of persoonlijke hulpmiddelen.

  • Dit verschilt per persoon, want ieder ziektegeval is weer anders. Maar waar je sowieso op kunt rekenen, is:

    • Jouw ziekte en mogelijkheden om te werken worden beoordeeld door een gecertificeerde bedrijfs- of verzekeringsarts. Blijf je langere tijd ziek? Dan ontvang je regelmatig nieuwe uitnodigingen om op het spreekuur van deze medische professional te verschijnen. Zodat hij of zij jouw situatie goed kan volgen.
    • Wij streven naar begeleiding door een vaste casemanager. Deze professional is jouw eerste aanspreekpunt voor alles wat met jouw uitkering en re-integratie te maken heeft. Hij of zij maakt concrete afspraken met jou over je herstel en re-integratie én neemt regelmatig contact met je op om de voortgang te volgen.
    • Bij dreigend langdurig verzuim leggen wij afspraken over jouw herstel en re-integratie vast in een plan van aanpak.
    • Wij zijn ervan overtuigd dat het hebben van werk, de beste sociale zekerheid is. Als er re-integratiemogelijkheden zijn, benutten wij die dus maximaal. Hetzelfde verwachten we van jou, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit in jouw eigen belang is.
  • Dit hangt af van de situatie. Jouw casemanager bekijkt steeds wat in jouw geval het beste is. Als er een kans is dat jouw situatie snel verandert, is er wekelijks contact. Wanneer snelle veranderingen minder voor de hand liggen, kiest de casemanager eerder voor twee-, drie- of vierwekelijkse contactmomenten.

  • In dat geval kun je een procedure voor bezwaar en beroep opstarten bij UWV. UWV is namelijk altijd de partij die de formele beslissing (beschikking) afgeeft waarin staat dat je hersteld bent en geen recht meer hebt op een Ziektewetuitkering. Onze casemanagers ontvangen een hersteldmelding van de bedrijfs- of verzekeringsarts en vragen vervolgens de beschikking aan bij UWV. In ons Stappenplan bezwaar leggen we stap voor stap uit hoe je bezwaar kunt maken tegen een beslissing over jouw Ziektewetuitkering.

  • In dat geval laten wij een arbeidsdeskundige in kaart brengen welke andere mogelijkheden er zijn. Deze professional onderzoekt of er mogelijkheden zijn om dit andere werk bij jouw oorspronkelijke werkgever uit te voeren. Zijn deze mogelijkheden er niet? Dan bieden we jou actieve ondersteuning bij het vinden van ander passend werk. Hierbij zetten we diverse instrumenten in:

    • Jobcoaching: begeleiding bij het vinden en/of behouden van passend werk.
    • Jobhunting: een jobhunter gaat actief op zoek naar vacatures en maakt bij jouw akkoord afspraken met de betreffende opdrachtgever over een proefperiode.
    • Proefplaatsingen: een traject van ten minste 4 weken waarin jij op proef en onder begeleiding betaald werk verricht. Waar nodig met een opbouw van de belasting.
    • Spoor 2 traject: Afhankelijk van jouw arbeidsmogelijkheden kan dit bijvoorbeeld een activeringstraject zijn als voorbereiding op toetreding tot de arbeidsmarkt of een traject waarbij je ondersteuning krijgt bij het vinden van passend werk.
  • In een plan van aanpak leggen wij concrete afspraken vast die we samen maken over jouw herstel en re-integratie. Zodat duidelijk is wat we gaan doen en wat we van elkaar mogen verwachten, om jou zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. De adviezen van de bedrijfs- of verzekeringsarts en arbeidsdeskundige vormen bij deze afspraken altijd het uitgangspunt. Op basis hiervan bepalen we welke begeleiding jij van ons krijgt.

  • Dit is altijd de bedrijfsarts of de verzekeringsarts. Deze medische professionals zijn – naast jijzelf – de enigen die kunnen en mogen bepalen of jij voldoende bent hersteld om te werken. Het is dus niet aan jouw casemanager van Acture om dit te beoordelen. Wel begeleidt de casemanager jou en maakt hij of zij op basis van het oordeel van de bedrijfs- of verzekeringsarts afspraken met jou over herstel en re-integratie.