Solliciteer direct

FAQ

Inhoudsopgave

    WW

    Begeleiding re-integratie

  • Dat is wel waar we naar streven. De casemanager is jouw eerste aanspreekpunt voor alles wat met jouw uitkering en re-integratie te maken heeft. In verband met vakanties kan het voorkomen dat je soms tijdelijk te maken krijgt met een andere casemanager. Wij zorgen in dat geval voor een goede overdracht. Verder kunnen we natuurlijk nooit helemaal uitsluiten dat een casemanager een andere rol krijgt binnen onze organisatie of bij ons vertrekt.

    Het kan natuurlijk gebeuren dat je ziek wordt tijdens jouw WW-uitkering. De eerste dertien weken verandert er dan niets aan de WW-begeleiding: die blijft in handen van jouw casemanager van Acture. Je houdt in deze periode ook gewoon recht op een WW-uitkering. Na dertien weken bepalen we of het zinvol is dat wij jouw WW-begeleiding blijven bieden. De kans bestaat dat we jou overdragen naar een Ziektewet gespecialiseerde collega. De situaties van werknemers in de WW en in de Ziektewet verschillen zoveel van elkaar, dat wij voor deze beide wettelijke regelingen met afzonderlijke teams werken. Zo krijg jij altijd de best mogelijke begeleiding!

  • Dit verschilt per persoon, want iedere situatie is weer anders. Maar waar je sowieso op kunt rekenen, is:

    • Wij streven naar begeleiding door een vaste casemanager. Deze professional is jouw eerste aanspreekpunt voor alles wat met jouw re-integratie te maken heeft. Hij of zij maakt concrete afspraken met jou over je herstel en re-integratie én neemt regelmatig contact met je op om de voortgang te volgen.
    • Samen met jou zetten we in een plan van aanpak waar jouw kansen liggen, en wat er nodig is om die te verzilveren. Dat kan bijvoorbeeld een sollicitatietraining of jobcoaching zijn. Maar ook een proefplaatsing, stage of herscholing.
    • Wij zijn ervan overtuigd dat het hebben van werk de beste sociale zekerheid is. Als er re-integratiemogelijkheden zijn, benutten we die dus maximaal. Hetzelfde verwachten we van jou. Omdat we ervan overtuigd zijn dat dit in jouw eigen belang is.
  • Dit hangt af van jouw situatie. Jouw casemanager bekijkt steeds wat in jouw geval het beste is. Als er een kans is dat jouw situatie snel verandert, is er wekelijks contact. Wanneer snelle veranderingen minder voor de hand liggen, kiest de casemanager eerder voor maandelijkse of tweemaandelijkse contactmomenten.

    Wij gaan hierbij uit van de afspraken die we met jou gemaakt hebben en de informatie die jij aan ons doorgeeft. Het contact is altijd bedoeld om te kunnen volgen hoe jouw re-integratie verloopt. Op die manier kunnen wij de begeleiding en de met jou gemaakte afspraken tijdig aanpassen als dat nodig is. Uiteraard kun je los van de gemaakte afspraken ook altijd contact met ons opnemen als je vragen, opmerkingen of suggesties hebt.

  • We beginnen altijd met een uitnodiging voor een (telefoon)gesprek met een van onze casemanagers. Deze professional geeft jou allereerst uitleg over de WW en over jouw re-integratieverplichtingen. Daarnaast maakt hij of zij op basis van wat we al weten, en van wat jij ons vertelt, een schatting van jouw afstand tot de arbeidsmarkt. Die afstand drukt uit hoe moeilijk of eenvoudig het (waarschijnlijk) voor jou is om weer aan de slag te komen. Op basis van de uitkomsten van het gesprek bepaalt de casemanager welke vervolgstappen we het beste kunnen zetten. Hierbij kunnen we diverse instrumenten inzetten:

    • E-coaching: begeleiding bij het opstellen van aansprekende sollicitatiebrieven en een aantrekkelijk curriculum vitae en LinkedInprofiel, hulp bij het samenstellen van zoekprofielen, toesturen van vacatures.
    • Jobcoaching: begeleiding bij het vinden en/of behouden van passend werk.
    • Jobhunting: een jobhunter gaat actief op zoek naar vacatures en maakt bij jouw akkoord afspraken met de betreffende opdrachtgever over een proefperiode.
    • Proefplaatsingen: een traject van ten minste vier weken waarin jij op proef en onder begeleiding betaald werk verricht. Waar nodig met een opbouw van de belasting.
  • Meestal biedt terugkeer in jouw eigen vakgebied de beste kansen om snel weer aan het werk te komen. In de eerste zes maanden van jouw WW-uitkering mag jij je hier volgens de regels voor passend werk dan ook volledig op richten. En ook wij zetten hier bij voorkeur op in. Maar dit betekent natuurlijk niet dat dit voor ons de enige optie is. Heb jij meer kans als je een andere richting inslaat, of wil je dit zelf heel graag? Dan staan wij er altijd voor open om hierover te praten en mee te denken. Je kunt erop rekenen dat we jou eerlijk vertellen waar volgens ons jouw beste kansen liggen. Hiervoor bekijken we:

    • Hoe groot de kans is dat jij in jouw eigen vakgebied weer aan de slag komt.
    • Of alternatieve plannen meer kans op succes bieden.
    • Wat er nodig is om zulke plannen uit te voeren en of jij hierbij ondersteuning nodig hebt.
    • Of de plannen erop neerkomen dat jij een bepaalde periode niet beschikbaar bent voor werk en/of niet kunt solliciteren.
    • Of het aannemelijk is dat jij de plannen (al dan niet met ondersteuning van ons) tot een succes kunt maken.
  • Zoals alle werkgevers in de sectoren overheid en onderwijs is jouw (ex-)werkgever verplicht eigenrisicodrager voor de WW. Dit betekent dat jouw (ex-)werkgever zélf verantwoordelijk is voor begeleiding en uitkering van de WW-uitkering. Jouw (ex-)werkgever heeft Acture ingeschakeld om de begeleiding uit te voeren, en UWV verzorgt de uitbetaling. Jij hebt recht op een WW-uitkering als je voldoet aan de volgende drie voorwaarden:

    • Je verliest buiten jouw schuld minstens vijf van jouw wekelijkse werkuren.
    • Je bent direct beschikbaar voor betaald werk.
    • Je hebt in de laatste 36 weken voor jouw (gedeeltelijke) werkloosheid minstens 26 weken gewerkt.

    Wanneer wij vinden dat jij jouw re-integratieverplichtingen niet of onvoldoende naleeft, zijn we verplicht UWV in te schakelen. Alleen deze instantie mag beslissingen (beschikkingen) nemen over jouw recht op de WW-uitkering en de omvang daarvan.