Vraag en antwoord
Uw (ex-)werkgever heeft ervoor gekozen om eigenrisicodrager te zijn voor de Ziektewet. Dit betekent dat hij zelf verantwoordelijk is voor de begeleiding en uitbetaling bij (ex-) werknemers die bij ziekte aanspraak maken op een Ziektewetuitkering. Uw (ex-)werkgever heeft Acture verzocht de begeleiding en uitbetaling voor hem uit te voeren. Wij zijn op onze beurt verplicht om voor het medische gedeelte van de begeleiding een bedrijfs- of verzekeringsarts in te schakelen.
Dit is altijd de bedrijfsarts of de verzekeringsarts. Deze medische professionals zijn – naast uzelf – de enigen die kunnen en mogen bepalen of u voldoende bent hersteld om te kunnen werken. Dit is uitdrukkelijk zo vastgelegd in de Ziektewet. Deze claimbeoordeling is dus geen taak voor de casemanager van Acture. Wel volgt die uiteraard het proces. Ook maakt hij op basis van het oordeel van de bedrijfs- of verzekeringsarts afspraken met u over herstel en re-integratie. En waar mogelijk biedt hij u ondersteuning.
Als u het niet eens bent met een hersteldmelding van de bedrijfs- of verzekeringsarts, kunt u een procedure voor bezwaar en beroep opstarten. Dit moet bij UWV gebeuren. Deze instantie is namelijk altijd de partij die de formele beslissing (‘beschikking’) over de hersteldmelding afgeeft. Tegen deze beschikking kunt u vervolgens bezwaar maken. Onze casemanagers volgen het advies van de bedrijfs- of verzekeringsarts. Na ontvangst van de hersteldmelding van de bedrijfsarts zullen ze daarom de beschikking voorbereiden en bij UWV aanvragen. Deze instantie geeft vervolgens de beschikking af waarin staat dat u hersteld bent en geen recht meer heeft op een Ziektewetuitkering. In de beschikking staat ook hoe u bezwaar kunt maken tegen de beslissing van UWV. Wij hebben de stappen binnen de procedure ook voor u op een rij gezet in een praktisch Stappenplan Bezwaar.
U heeft recht op een cao-aanvulling als u aan de volgende drie voorwaarden voldoet:
- uw (ex-)werkgever is aangesloten bij de ABU of NBBU of is ABU volgend, én;
- u heeft een uitzendovereenkomst met uitzendbeding, én;
- er was sprake van een werkverplichting op de dag waarop u arbeidsongeschikt werd.
De ABU en NBBU hebben per 30 december 2019 nieuwe en volledig geharmoniseerde cao’s voor alle uitzendkrachten in Nederland. Dit betekent dat er voor de hele uitzendsector één regeling voor loondoorbetaling bij ziekte geldt. In het eerste jaar wordt het loon tot 90% aangevuld en in het tweede jaar tot 80%.
Op dit punt kan uw (ex-)werkgever kiezen uit twee mogelijkheden:
- hij kan uw cao-aanvulling door Acture laten uitkeren, of;
- hij kan de aanvulling zelf aan u uitbetalen.
- Als Acture uw cao-aanvulling uitkeert, kunt u het bedrag terugvinden op de uitkeringsspecificatie die wij voor iedere uitbetaling opstellen.
Mogelijk wel, maar dit is niet geregeld via de cao. Als u te weinig inkomsten heeft om rond te komen, komt u mogelijk in aanmerking voor een toeslag van de overheid. U heeft recht op zo’n toeslag als u met uw inkomsten onder het sociaal minimum uitkomt dat op u van toepassing is. U leest er meer over bij de vragen over onvoldoende inkomsten.
Uw dagloon is het bedrag dat u gemiddeld bij uw laatste werkgever verdiende vóór u ziek werd. Ontving u hiernaast een Ziektewetuitkering, dan wordt die hierbij opgeteld. Het gemiddelde bepaalt de omvang van uw Ziektewetuitkering: deze uitkering is 70% van het dagloon. Heeft u recht op een cao-aanvulling, dan ontvangt u die naast deze uitkering. Voor de aanvulling geldt een ander percentage van uw dagloon.
Wij bepalen de hoogte van uw dagloon volgens de wettelijke regels in het Dagloonbesluit Werknemersverzekeringen. Dit schrijft voor dat het bedrag volgens een vaste formule moet worden vastgesteld:
Volgens de Ziektewet heeft u recht op 70% van het bruto dagloon. Mogelijk heeft u daarnaast recht op een cao-aanvulling; als dat zo is, bestaat die ook uit een percentage van het dagloon. Meer hierover leest u bij de vragen over cao-aanvullingen.
Ja, de vakantietoeslag is opgenomen in de dagloonberekening. Die berekening houdt er ook rekening mee dat sommige werkgevers de vakantietoeslag niet afzonderlijk uitkeren, maar als onderdeel van de normale beloning. Dit laatste gebeurt ook bij uitbetaling van uw Ziektewetuitkering: de vakantietoeslag is hierin opgenomen, u ontvangt hiervoor geen aparte betaling.
Door een wijziging in de wettelijke regels telt vanaf 1 januari 2020 de Ziektewet-uitkering niet meer mee voor de hoogte van de arbeidskorting. Arbeidskorting is de heffingskorting die u krijgt als u werkt (lees hier meer over op de website van de Belastingdienst). Door arbeidskorting betaalt de werkende minder inkomstenbelasting over het inkomen.
Deze nieuwe wetgeving kan betekenen dat een Ziektewet-uitkering vanaf 2020 netto lager uitvalt dan eerdere Ziektewet-uitkeringen (met een ingangsdatum voor 1 januari 2020). Vanaf 1 januari 2020 passen we de nieuwe wetgeving toe op de Ziektewet-uitkeringen.
Let op: de wettelijke regel is niet van toepassing op Ziektewet-uitkering met een ingangsdatum voor 1 januari 2020. Deze Ziektewet-uitkeringen tellen nog wel mee voor de hoogte van de arbeidskorting.
Als u het niet eens bent met de hoogte van uw dagloon, kunt u op acture.nl het contactformulier invullen. Geef in de onderwerpregel en in uw bericht duidelijk aan dat u denkt dat uw dagloon niet correct is.
- Wanneer Acture uw dagloon heeft berekend sturen wij u dan de dagloonberekening toe die wij hebben gemaakt, zodat u deze kunt vergelijken met uw eigen berekening. Vindt u ook daarna dat uw dagloon niet goed is vastgesteld, dan kunt u ons vragen om voor u een beschikking aan te vragen bij UWV.
- In sommige gevallen berekent UWV uw dagloon. Wanneer dit zo is vragen wij na ontvangst van uw bericht een beschikking voor u aan bij UWV.
Na ontvangst van deze beschikking kunt u bezwaar op uw dagloon indienen. De bezwaarprocedure verloopt altijd bij UWV. Zie voor meer informatie het Stappenplan bezwaar op acture.nl.
U kunt hiermee te maken krijgen als u eerst een Ziektewetuitkering ontving, maar na verloop van tijd herstelt en een WW-uitkering aanvraagt. De Ziektewetuitkering van Acture houdt dan op en u krijgt vanaf het moment van arbeidsgeschiktheid een WW-uitkering van UWV. De verschillen ontstaan doordat het dagloon voor de WW anders wordt vastgesteld dan dat voor de Ziektewet:
- De hoogte van het dagloon in de WW is gebaseerd op ál uw inkomsten in het jaar voorafgaand aan uw WW-aanvraag. Ontving u in deze periode salarissen bij verschillende werkgevers, dan tellen die dus allemaal mee.
- Bij het bepalen van de hoogte van het dagloon in de Ziektewet tellen alleen de inkomsten en eventuele Ziektewetuitkering in uw laatste dienstbetrekking mee. Dit is de dienstbetrekking waarin u ziek bent geworden. U leest er meer over bij de vraag over dagloonberekening.
Dit verschilt per persoon, want ieder ziektegeval is weer anders. Maar er zijn diverse zaken waar u in elk geval op kunt rekenen:
- Uw ziekte en mogelijkheden om te werken worden beoordeeld door een gecertificeerde bedrijfs- of verzekeringsarts. Blijft u langere tijd ziek, dan zult u regelmatig nieuwe uitnodigingen krijgen om op het spreekuur van deze medische professional te verschijnen. Zo kan hij uw situatie goed volgen.
- Wij streven ernaar om u door een vaste casemanager te laten begeleiden. Deze professional is uw eerste aanspreekpunt voor alles wat met uw uitkering en re-integratie te maken heeft. Daarnaast maakt hij concrete afspraken met u over uw herstel en re-integratie. Om de voortgang te volgen, neemt hij regelmatig contact met u op.
- Bij dreigend langdurig verzuim leggen wij afspraken over uw herstel en re-integratie vast in een plan van aanpak.
- Wij opereren op basis van de visie dat werk hebben de beste sociale zekerheid is. Als er re-integratiemogelijkheden zijn, zullen wij die dus maximaal benutten. Hetzelfde verwachten we van u, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit in uw eigen belang is.
In een plan van aanpak leggen wij concrete afspraken vast die we met u maken over uw herstel en re-integratie. Zo is duidelijk wat we samen gaan doen om u zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen, maar ook wat we hierbij van elkaar mogen verwachten. De adviezen van de bedrijfs- of verzekeringsarts en arbeidsdeskundige vormen bij deze afspraken altijd het uitgangspunt. Op basis hiervan bepalen we ook welke begeleiding u van ons krijgt.
Dit hangt af van uw situatie. Uw casemanager bekijkt steeds wat in uw geval het beste is. Dat kan wekelijks contact zijn, als er een kans is dat uw situatie snel verandert. Naarmate zulke snelle veranderingen minder voor de hand liggen, zal de casemanager eerder kiezen voor twee-, drie- of vierwekelijkse contactmomenten.
Is terugkeer in uw eigen werk geen optie, dan laten wij een arbeidsdeskundige in kaart brengen welke andere mogelijkheden er zijn. Hierbij onderzoekt deze professional ook of er mogelijkheden zijn om dit andere werk bij uw oorspronkelijke werkgever uit te voeren. Zijn deze mogelijkheden er niet, dan bieden we u actieve ondersteuning bij het vinden van ander passend werk. Hierbij kunnen we diverse instrumenten inzetten:
- Jobcoaching: begeleiding bij het vinden en/of behouden van passend werk.
- Jobhunting: een jobhunter gaat actief op zoek naar vacatures en maakt bij uw akkoord afspraken met de betreffende opdrachtgever over een proefperiode.
- Proefplaatsingen: een traject van ten minste 4 weken waarin u op proef en onder begeleiding betaald werk verricht, waar nodig met een opbouw van de belasting.
- Spoor 2 traject: Afhankelijk van uw arbeidsmogelijkheden kan dit bijvoorbeeld een activeringstraject zijn als voorbereiding op toetreding tot de arbeidsmarkt of een traject waarbij u ondersteuning krijgt bij het vinden van passend werk.
Iedereen die van ons een Ziektewetuitkering krijgt, ontvangt een persoonlijke gebruikers- en Pincode. Hiermee kunt u op ieder gewenst moment inloggen op acture.nl, bijvoorbeeld om uw uitkeringsspecificaties in te zien. Wij verstrekken de inloggegevens in de dagloonbrief. Deze ontvangt u ongeveer vier weken nadat wij uw ziekmelding van uw (ex-)werkgever hebben binnengekregen. Beschikt u niet meer over deze brief? Neem dan contact op met uw casemanager. Hij kan u de inloggegevens nogmaals toesturen.
Is uw jaaropgaaf op 1 maart nog niet beschikbaar, dan is er ergens iets misgegaan. Wij verzoeken u vriendelijk om contact met ons op te nemen, zodat we uw jaaropgaaf alsnog zo snel mogelijk beschikbaar kunnen stellen. U kunt hiervoor het contactformulier op acture.nl gebruiken.
Arbeidskorting is de heffingskorting die u krijgt als u werkt (lees hier meer over op de website van de Belastingdienst). Door arbeidskorting betaalt de werkende minder inkomstenbelasting over het inkomen.
Door een wijziging in de wettelijke regels telt vanaf 1 januari 2020 de Ziektewet-uitkering niet meer mee voor de hoogte van de arbeidskorting.
Deze nieuwe wetgeving kan betekenen dat een Ziektewet-uitkering vanaf 2020 netto lager uitvalt dan eerdere Ziektewet-uitkeringen (met een ingangsdatum voor 1 januari 2020). Vanaf 1 januari 2020 passen we de nieuwe wetgeving toe op de Ziektewet-uitkeringen.
Let op: de wettelijke regel is niet van toepassing op Ziektewet-uitkering met een ingangsdatum voor 1 januari 2020. Deze Ziektewet-uitkeringen tellen nog wel mee voor de hoogte van de arbeidskorting.
Acture hecht grote waarde aan uw privacy. Uw gegevens worden vertrouwelijk verwerkt. Wij staan geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens, de instantie die toeziet op correcte omgang met privacygevoelige informatie. Verder is Acture ISO 27001 gecertificeerd. Wij staan garant voor een correcte en veilige verwerking van informatie binnen onze organisatie. We vinden het belangrijk dat u weet wie uw gegevens verwerkt, waarom dat gebeurt en wat de verwerking inhoudt. Bij uw eerste contact met Acture ontvangt u daarom een brief met ons privacystatement. Dit is een beschrijving van de manier waarop wij met persoonsgegevens omgaan en de rechten die u op dit terrein heeft.
Acture verwerkt uw persoonsgegevens omdat uw (ex-) werkgever ons heeft ingeschakeld om namens hem uitkeringen en begeleiding te verzorgen voor de Ziektewet en/of WGA. Wij kunnen deze taken alleen uitvoeren door persoonsgegevens te verwerken. Uw (ex-) werkgever heeft daarom uw persoonsgegevens aan Acture verstrekt. Gedurende de begeleiding kan Acture u vragen om zelf ook persoonsgegevens te verstrekken. Uw (ex-) werkgever is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens, waaronder het verstrekken van die gegevens aan Acture. Hij heeft u ingelicht over het verstrekken van persoonsgegevens aan Acture.
Onze Functionaris gegevensbescherming ziet erop toe dat we bij de verwerking van persoonsgegevens volgens de wettelijke regels handelen. Deze professional is ook uw aanspreekpunt als u hier vragen of opmerkingen over heeft. In ons privacystatement leest u hoe u in zulke gevallen contact opneemt. Als u een klacht heeft Vindt u dat wij niet correct met uw persoonsgegevens omgaan? Dan kunt u een klacht indienen. Wij verzoeken u vriendelijk om hiervoor gebruik te maken van ons klachtenformulier. Acture neemt iedere klacht serieus en reageert binnen 24 uur. U heeft ook altijd het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer over de procedure leest u op de website van deze toezichthouder.
Bij verzoeken om inzage of aanpassing van uw gegevens volgt Acture de Regeling Inzage en Correctierecht UWV. Deze regeling bepaalt onder meer dat u in principe altijd het recht heeft om uw eigen gegevens in te zien. Ook kunt u altijd vragen om uw gegevens te wijzigen als dat nodig is. Een verzoek om inzage of wijziging moet wel aan enkele eisen voldoen. U moet het schriftelijk indienen. En het verzoek moet de volgende gegevens bevatten:
- uw volledige naam en voorletters en uw adres;
- uw geboortedatum;
- uw burgerservicenummer of, als u dit niet heeft: uw sofinummer;
- een kopie van uw (geldige) legitimatiebewijs.
Wanneer u zich ziek heeft gemeld, hoort u inderdaad thuis te blijven zodat wij contact met u kunnen zoeken. Dit kan gebeuren in de vorm van een telefoontje of een huisbezoek. Wij vragen u om hiervoor thuis te blijven tussen 8.00 en 18.00 uur. Op deze regel geldt één belangrijke uitzondering: voor noodzakelijke medische hulp of behandelingen hoeft u (uiteraard) niet thuis te blijven. Heeft een van onze casemanagers contact met u gehad? Dan kan Acture gedurende de eerste twee weken daarna ook nog van u verlangen dat u op vaste tijdstippen thuis bent. Deze tijdstippen zijn:
- ’s morgens tot 10.00 uur, en;
- ’s middags van 12.00 uur tot 14.30 uur.
Verblijft u op een ander adres dan uw thuisadres, dan vragen wij u om dit direct telefonisch aan uw casemanager door te geven. Wilt u naar een ander land om te herstellen? Bespreek dit dan tijdig met uw casemanager. Hij zal in overleg met de bedrijfs- of verzekeringsarts bepalen of u hier toestemming voor krijgt.
Een belangrijk uitgangspunt is dat vakantie uw herstel en/of re-integratie niet in de weg mag staan. Wilt u op vakantie naar het buitenland? Dan moet u hiervoor ten minste twee weken vóór uw geplande vertrek een schriftelijk verzoek indienen bij uw casemanager. Zo kan hij uw plannen beoordelen en met de bedrijfs- of verzekeringsarts bespreken. Gaat u in Nederland op vakantie, dan verwachten wij van u dat u tijdens uw vakantie blijft voldoen aan uw re-integratieplichten. Ook bent u verplicht om uiterlijk 48 uur van tevoren uw verblijfadres door te geven aan uw casemanager. Los van het bovenstaande is het natuurlijk altijd verstandig om uw plannen vooraf met hem te bespreken. Op die manier voorkomt u dat u onbedoeld de regels overtreedt.
Uw (ex-)werkgever heeft ervoor gekozen om eigenrisicodrager te zijn voor de Ziektewet. Dit betekent dat hij zelf verantwoordelijk is voor de uitkering en begeleiding van ex-werknemers die bij ziekte een beroep doen op de Ziektewet. Uw (ex-)werkgever heeft Acture ingeschakeld om de begeleiding en uitbetaling voor hem uit te voeren.
In de meeste gevallen ontvangt u de eerste betaling vier weken na uw ziekmelding. Als wij uw ziekmelding van uw (ex-)werkgever ontvangen, moeten we eerst vaststellen of u recht heeft op een Ziektewetuitkering. Is dit het geval, dan vragen wij direct loongegevens op bij UWV of bij uw (ex-)werkgever. Deze gegevens gebruiken we om uw dagloon te berekenen. Het hele proces duurt ongeveer vier weken. Daarna betaalt Acture uw Ziektewetuitkering wekelijks uit. Dit gebeurt bij ons op donderdagmiddag. Wanneer het geld precies op uw rekening staat, hangt af van de verwerkingstijd van uw bank.
Dit komt voor bij werknemers die vóór hun ziekte werkten op basis van een uitzendovereenkomst. Bevat deze overeenkomst een uitzendbeding, dan worden er bij ziekte standaard twee wachtdagen gerekend. Dit betekent dat u over deze twee dagen geen Ziektewetuitkering ontvangt. Het gaat hierbij altijd om de eerste twee kalenderdagen van uw ziekte. Meestal ontvangt u van uw (ex-)werkgever een wachtdagencompensatie.
Ja, dat klopt. U heeft gewoon recht op die twee weken uitkering en ontvangt die ook van ons. Dat dit niet meteen gebeurt, komt doordat wij tijd nodig hebben om alles rond uw uitkering administratief te verwerken. Om die reden betaalt Acture volgens het T-2 principe. Dit betekent dat u wekelijks uw uitkering van twee weken geleden ontvangt:
- in week 5 ontvangt u de uitkering over week 3;
- in week 6 ontvangt u de uitkering over week 4;
- enzovoort.
Dit betekent ook dat u nog twee weken Ziektewetuitkering van Acture ontvangt nadat u zich beter heeft gemeld of de bedrijfsarts u hersteld heeft verklaard.
Natuurlijk kan dat, zolang de bankrekening maar van uzelf is. U kunt een schriftelijk verzoek indienen bij uw casemanager om uw bankrekeningnummer te wijzigen. Dit kan per mail (info@acture.nl) of per post (Kerkenbos 12-38, 6546 BE Nijmegen). In beide gevallen vragen we u om:
- duidelijk te vermelden ter attentie van welke casemanager uw bericht is bedoeld, en;
- een kopie van uw identiteitsbewijs en uw bankpas mee te sturen, zodat wij kunnen controleren of de bankrekening inderdaad van u is.
Jazeker. Acture vindt het belangrijk dat u gemakkelijk kunt nakijken welke uitkering u ontvangt en hoe die is berekend. Wij stellen daarom na iedere uitbetaling een uitkeringsspecificatie beschikbaar in onze portal op de website.
Zo vindt u uw specificatie:
- Klik rechtsboven op deze website op ‘inloggen’.
- Klik in de kolom Werknemer op ‘Inlog Uitkeringsspecificaties’.
- Log in met uw inloggegevens. Deze heeft u ontvangen in de dagloonbrief die Acture u ongeveer vier weken na uw ziekmelding heeft verstrekt.
De vakantietoeslag is opgenomen in de dagloonberekening. Hierdoor ontvangt u naast uw Ziektewetuitkering geen aparte betaling van de vakantietoeslag. U krijgt de vakantietoeslag waar u recht op heeft direct bij de uitbetaling van uw Ziektewetuitkering.
Nee, u kunt zich niet rechtstreeks bij Acture ziekmelden. In geval van ziekte kunt u zich ziekmelden bij uw (ex-)werkgever. Hij geeft uw melding vervolgens aan ons door. Wij nemen alleen meldingen in behandeling die door uw (ex-)werkgever zijn doorgegeven.