Solliciteer direct

FAQ

Inhoudsopgave

    WGA

    Herstel en re-integratie

  • Dat is wel waar we naar streven. De casemanager is jouw eerste aanspreekpunt voor alles wat met jouw uitkering en re-integratie te maken heeft. In verband met vakanties kan het voorkomen dat je soms tijdelijk te maken krijgt met een andere casemanager. Wij zorgen in dat geval voor een goede overdracht. Verder kunnen we natuurlijk nooit helemaal uitsluiten dat een casemanager bij ons vertrekt.

    Mogelijk had je vóór jouw instroom in de WGA ook al met ons te maken omdat wij jouw uitkering en begeleiding verzorgden in het kader van de Ziektewet. In dat geval draagt de casemanager die jou toen begeleidde jou altijd over aan een in de WGA gespecialiseerde collega. Dit is een bewuste keuze van onze kant. De situaties van werknemers in de Ziektewet en in de WGA verschillen zoveel van elkaar, dat wij voor deze beide wettelijke regelingen met afzonderlijke teams werken. Zo krijg jij altijd de best mogelijke begeleiding!

  • Dit verschilt per persoon, want ieder ziekte of beperking is weer anders. Maar waar je sowieso op kunt rekenen, is:

    • Jouw ziekte en mogelijkheden om te werken worden beoordeeld door UWV. Veranderd jouw gezondheidssituatie geregeld? Dan kan het nodig zijn om regelmatig een herbeoordeling uit te voeren.
    • Wij streven naar begeleiding door een vaste casemanager. Deze professional is jouw eerste aanspreekpunt voor alles wat met jouw uitkering en re-integratie te maken heeft. Hij of zij maakt concrete afspraken met jou over je herstel en re-integratie én neemt regelmatig contact met je op om de voortgang te volgen.
    • Wij zijn ervan overtuigd dat het hebben van werk, de beste sociale zekerheid is. Als er re-integratiemogelijkheden zijn, benutten wij die dus maximaal. Hetzelfde verwachten we van jou, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit in jouw eigen belang is.
  • Dit hangt af van de situatie. Jouw casemanager bekijkt steeds wat in jouw geval het beste is. Als er een kans is dat jouw situatie snel verandert, is er maandelijks contact. Wanneer snelle veranderingen minder voor de hand liggen, kiest de casemanager eerder voor twee-, drie- of viermaandelijkse contactmomenten.

    Wij gaan hierbij uit van de inschattingen die de verzekeringsarts van UWV heeft gemaakt. Verwacht die dat jij na vier maanden een bepaalde vooruitgang hebt geboekt? Dan nemen we vóór het verstrijken van die termijn contact met je op om te bespreken of die verwachting uitkomt. Het contact is altijd bedoeld om te kunnen volgen of jouw mogelijkheden om te werken in de loop van de tijd veranderen. Op die manier kunnen wij de begeleiding tijdig aanpassen als dat nodig is. Of een herbeoordeling aanvragen bij UWV, als we denken dat dit zinvol is. Uiteraard kun je los van de gemaakte afspraken ook altijd contact met ons opnemen als je vragen, opmerkingen of suggesties hebt.

  • Wij beginnen altijd met een uitnodiging voor een (telefoon)gesprek met een van onze arbeidsdeskundigen. We geven uitleg over de WGA en over jouw uitkering. Ook bespreken we op welke van de drie WGA-uitkeringen jij op dat moment recht hebt en met welke uitkeringen jij in de toekomst te maken kunt krijgen. We maken een schatting van jouw afstand tot de arbeidsmarkt en aan de hand daarvan bepalen we hoe moeilijk of eenvoudig het (waarschijnlijk) voor jou is om weer aan de slag te komen. Op basis van de uitkomsten van het gesprek bepaalt de arbeidsdeskundige welke vervolgstappen we het beste kunnen zetten. Hierbij zetten we diverse instrumenten in:

    • Jobcoaching: begeleiding bij het vinden en/of behouden van passend werk.
    • Jobhunting: een jobhunter gaat actief op zoek naar vacatures en maakt bij jouw akkoord afspraken met de betreffende opdrachtgever over een proefperiode.
    • Proefplaatsingen: een traject van ten minste 4 weken waarin jij op proef en onder begeleiding betaald werk verricht. Waar nodig met een opbouw van de belasting.
    • Spoor 2 traject: Afhankelijk van jouw arbeidsmogelijkheden kan dit bijvoorbeeld een activeringstraject zijn als voorbereiding op toetreding tot de arbeidsmarkt of een traject waarbij je ondersteuning krijgt bij het vinden van passend werk.

     

  • Wij begrijpen heel goed dat je jouw eigen vakgebied niet zomaar los wilt laten als er nog serieuze kansen zijn. Als dit dus een reële mogelijkheid is, staan wij er voor open om hierover te praten. Aan de andere kant vertellen we het ook eerlijk als we denken dat jij je beter op ander werk kunt richten. De nuchtere feiten zijn dat je bij instroom in de WIA al twee jaar hebt geprobeerd terug te keren op de werkvloer, maar dat dit helaas niet (volledig) gelukt is. En dat UWV het oordeel heeft uitgesproken dat jouw beperkingen je verhinderen om jouw oude salaris te verdienen. Wij wegen deze informatie nadrukkelijk mee als we samen met jou op zoek gaan naar werk dat past bij jouw belastbaarheid. Vanuit de gedachte dat werk altijd de beste inkomenszekerheid is, richten we ons op wat jij nog wél kunt. Hoe zorgen we samen voor dat jij weer aan de slag komt, in werk dat je met jouw beperkingen goed vol kunt houden? Van jou verwachten we dat je hier zo goed als je kunt aan meewerkt. De WIA verplicht je om al het werk te accepteren dat ‘passend’ is. Dit kan het werk zijn dat je deed toen je ziek werd, of dat hierbij aansluit. Maar dat zijn niet de enige opties. Afhankelijk van jouw kennis, vaardigheden en gezondheid kan ook ander werk in aanmerking komen.

    Het komt nog wel eens voor dat een werkgever het dienstverband na de WIA-keuring in stand houdt. De werknemer krijgt dan geen uren, maar ook geen ontslag. Op die manier hoeft de werkgever geen transitievergoeding te betalen. Wij verbinden aan zo’n ‘slapend’ dienstverband nooit zomaar de conclusie dat je kunt terugkeren in jouw eigen vakgebied of bij jouw eigen werkgever. Dat het dienstverband er nog is, heeft namelijk een heel andere reden. Ons uitgangspunt is dat het werk waar we ons op richten moet passen bij jouw belastbaarheid.