Klachten en bezwaren WW

Heb je een klacht over Acture, of bezwaar tegen de manier waarop wij met jouw re-integratie omgaan? Dat vinden wij vervelend. Als het enigszins kan, lossen we het probleem dan ook graag samen met je op.

Afbeelding voor Klachten en bezwaren WW

Kies de situatie die op jou van toepassing is

Het is wel van belang om eerst te bepalen wat er precies aan de hand is. De regels van de sociale zekerheid schrijven voor dat jij je klacht of bezwaar in bepaalde gevallen niet bij ons, maar bij andere personen of instanties onder de aandacht moet brengen.

Kies hieronder de situatie die voor jou van toepassing is:

  • Je krijgt WW-begeleiding van Acture. Toch krijg je beslissingen over jouw WW-uitkering niet van ons, maar van UWV. Alleen deze instantie mag hierover namelijk zulke beslissingen (‘beschikkingen’) afgeven.

    Procedure voor bezwaar en beroep
    Bent je het niet eens met de inhoud van een beschikking, dan kun je bezwaar maken. Dit is bijvoorbeeld van belang als wij UWV hebben gevraagd om je een sanctie op te leggen wegens onvoldoende re-integratie-inspanningen. Of als UWV jouw uitkering aanpast, maar je het daar niet mee eens bent. Bij beschikkingen over jouw uitkering vindt de procedure voor bezwaar en beroep altijd plaats bij UWV. Lees er meer over in het Stappenplan bezwaar en beroep WW (beslissingen UWV).

  • Als uitvoerder is Acture verplicht om de re-integratietaken van jouw (ex-) werkgever correct uit te voeren. Vind je dat wij dat niet goed doen, ook niet nadat je dit bij ons hebt aangekaart? Dan kun je (schriftelijk) bezwaar maken bij jouw (ex-) werkgever. Je casemanager kan je hier meer over vertellen.

  • Bij het inrichten van jouw re-integratie kunnen wij afhankelijk van je situatie diverse specialisten inschakelen. Naast jouw vaste casemanager kun je zo bijvoorbeeld te maken krijgen met een re-integratieconsulent.

    Maak je zorgen kenbaar
    Ben je het niet eens met de aanpak of het oordeel van een van zo’n specialist, dan kun je dit het beste eerst met hem bespreken. Zo kan hij zijn standpunt toelichten en hopelijk jouw zorgen of bezwaren wegnemen. Lost dit het probleem niet op? Neem dan contact op met je casemanager. Die bekijkt of we het meningsverschil op een andere manier kunnen oplossen.

  • Als je vindt dat wij ons niet correct of professioneel tegenover u hebben opgesteld, kun je een klachtenformulier invullen.

    Binnen 24 uur contact
    Wij vinden het erg vervelend als iemand een klacht of vervelende ervaring heeft en nemen iedere klacht serieus. Je kunt er op rekenen dat wij na ontvangst van jouw klacht binnen 24 uur per e-mail contact met je opnemen om naar een oplossing te zoeken. Ga naar het klachtenformulier.

  • Heb je geen klacht maar wel een vraag, dan staat het antwoord wellicht bij de veelgestelde vragen WW. Je kunt uiteraard ook altijd contact opnemen met je casemanager.

Niet gevonden wat je zocht? Bekijk dan eens onze stappenplannen bewaar & beroep of de veelgestelde vragen.