Wat doet een Casemanager?

Van kennismaking tot re-integratie, onze werkwijze in 3 stappen

  1. Uitgebreide kennismaking
    Zodra wij een melding van ziekte of arbeidsongeschiktheid hebben ontvangen, neem je als casemanager telefonisch contact op met de betreffende persoon. Samen met hem of haar maak je afspraken over het herstel en re-integratie. Bovendien informeer je deelnemers over wat ze kunnen verwachten en wat hun rechten en verplichtingen zijn.
  2. Effectieve begeleiding
    Afhankelijk van hoelang iemand ziek blijft en wat de situatie is, neem je als casemanager regelmatig contact op. Daarnaast maak en bewaak je een plan van aanpak. Dit doe je op basis van de adviezen van de bedrijfs- of verzekeringsarts en arbeidsdeskundige waar je veelvuldig mee samenwerkt.
  3. Snelle re-integratie
    Geeft de bedrijfs- of verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige aan dat iemand hersteld is of misschien meer kan gaan werken? Of dat bepaalde werkzaamheden geschikt kunnen zijn? Dan zet je als casemanager op basis hiervan samen de vervolgstappen om dit in goede banen te leiden.

Binnen deze werkwijze en het vak als Casemanager kun je nog verschillende kanten op. Zo ben je als junior bijvoorbeeld meer verantwoordelijk voor de intakes van de eerste ziekmeldingen en ben je als senior inhoudelijk de expert en duik je meer in de ingewikkelde dossiers.

Luuk

Junior Casemanager bij Acture

Luuk werkt sinds een aantal maanden als junior casemanager bij Acture. Na een (toch wel intensief) inwerktraject van drie weken draait hij inmiddels volledig mee in zijn team. En voelt hij zich hier helemaal thuis. Wat hij het leukste vindt aan zijn werk? De contacten met verschillende werknemers die hij volgt en begeleidt. Benieuwd naar zijn ervaringen? Lees zijn hele verhaal hieronder.

Waarom werk je bij Acture?
“Ik werk nu een paar maanden bij Acture. Vanuit mijn studie HR-management kende ik al een aantal mensen die bij Acture zijn gaan werken. Na het afronden van mijn studie heb ik contact met hen opgenomen. Hun verhaal was zo positief, dat ik ook de stap heb gewaagd.

Er zijn veel doorgroeimogelijkheden bij Acture vanuit de rol van casemanager. Bijvoorbeeld naar processpecialist of re-integratiecoach. Je begint bij de basis en leert het vak on-the-job. Gaandeweg voeg je steeds meer taken en werkzaamheden toe. Binnenkort begin ik met de opleiding Regie op Verzuim & Regie op Ziektewet en komt er nog meer diepgang in mijn werk.

Wat ik merk is dat de missie ‘Acture activeert’ echt terugkomt als rode draad binnen de organisatie. Mensen aandacht geven, meedenken en denken in mogelijkheden. Zowel binnen de eigen organisatie als richting de mensen die we begeleiden. Dat vind ik tof!”   

Cover voor
“Als casemanager ben jij de schakel tussen de zieke werknemer, de werkgever en specialisten zoals de bedrijfsarts”

Hoe ziet jouw team eruit?
“Er zijn verschillende teams van casemanagers bij Acture. Die teams zijn gekoppeld aan vaste klantgroepen. Je werkt dus voor vaste werkgevers, in mijn geval zijn dit uitzendbureaus. Ik werk in een team met zeven casemanagers en een teamlead. We hebben een aantal zeer ervaren collega’s en een aantal junioren (waar ik er een van ben). Ik ben gekoppeld aan een ervaren collega waar ik vragen aan kan stellen en mee kan sparren.

Ik werd direct opgenomen in het team. We werken hard, maar hebben het ook super gezellig met elkaar. Er heerst een goede sfeer.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“We hebben flexibele werktijden. Je kunt lekker vroeg beginnen, of juist later als dit jou beter past. Ik hou ervan om vroeg te starten, rond 07.45 uur. Ik begin met een planning te maken voor de dag. Hierna ga ik aan de slag met administratieve taken, zoals het lezen en accorderen van rapportages van de bedrijfsarts. De ochtend is hier ideaal voor. Eind van de ochtend en middag zijn gereserveerd voor contactmomenten met zieke werknemers en overleg met werkgevers.

Twee keer in de week starten we de dag met een dagstart met het hele team. Je kunt hier zelf agendapunten inbrengen. We bespreken sowieso de successen die zijn behaald, wat er die week op de planning staat en of iemand hulp of ondersteuning nodig heeft.”

Wat vind je het allerleukst aan je werk?
“De contacten met verschillende werknemers. Elk gesprek is anders, je weet van te voren nooit welke kant het gesprek op gaat. Dit maakt dat je echt kunt meebewegen, meedenken en verschil kunt maken.”