Solliciteer direct

Psychisch verzuim

Psychisch verzuim is duur – voor de medewerker, het team én de organisatie. Vaak begint het met subtiele signalen, die je als leidinggevende wél kunt opvangen. Door vroeg te handelen, voorkom je langdurige uitval en hoge kosten.

Afbeelding voor Psychisch verzuim

Herken jij bij jouw medewerkers de vroege signalen van mentale klachten?

De cijfers liegen er niet om: 25-30% van alle verzuimdagen is psychisch van aard. Psychisch verzuim is dan ook een van de snelst groeiende vormen van uitval op de werkvloer. De signalen van psychisch verzuim zijn er vaak al maanden. Toch grijpen we vaak pas in als iemand zich ziekmeldt. Omdat de signalen simpelweg niet gezien worden. Of omdat leidinggevenden niet genoeg tools hebben om in gesprek te gaan.

Van gemiste signalen naar structurele preventie

Door op tijd in te grijpen, voorkom je langdurige uitval, behoud je medewerkers en zorg je voor een gezonde werkvloer. Dat vraagt om een andere manier van denken, met focus op preventie.

Met deze Orange Paper willen we je bewust maken van de breedte van psychisch verzuim. We helpen je signalen eerder te herkennen en het gesprek op tijd te voeren. We laten zien dat preventie werkt. En dat er veel te winnen is, voor iedereen.

Orange Paper | Van gemiste signalen naar structurele preventie
Cover voor

Signaalkaart

Voorkom psychisch verzuim

Ongemerkt kunnen medewerkers belemmeringen ervaren in het uitvoeren van activiteiten of in het functioneren door
persoonlijke of externe omstandigheden. Wat er ook speelt, ze
zullen er niet snel mee naar hun leidinggevende stappen. Toch
zijn er vaak signalen die naderend uitval inluiden. Door op basis van die kleine indicaties vroeg met je medewerkers in gesprek te
gaan, kun je langdurig verzuim vaak voorkomen.

Op welke signalen moet je letten? En wat kun je als leidinggevende doen? Check de Signaalkaart.

Signaalkaart | Hoe je als leidinggevende signalen herkent en uitvalt voorkomt
Cover voor

Zelfcheck

Herken zelf de eerste signalen

Doorzetten terwijl het eigenlijk niet zo lekker gaat wordt vaak gezien als kracht. We proberen signalen voor de omgeving verborgen te houden. En ook voor onszelf. Maar hoe gaat het écht met je medewerker? De Zelfcheck is een laagdrempelig hulpmiddel dat medewerkers helpt stil te staan bij hoe ze zich voelen – mentaal, emotioneel en fysiek.

Door de Zelfcheck te delen binnen je team, geef je een krachtig signaal: het is oké om eerlijk te zijn over hoe het gaat, en om op tijd hulp te zoeken. Gebruik de check als gespreksstarter en krijg grip op psychisch verzuim.

Zelfcheck | Hoe gaat het écht met je?
Cover voor

Benieuwd naar onze dienstverlening óf direct aan de slag?

Vraag direct een vrijblijvend adviesgesprek aan of stel je vragen over onze aanpak.

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy verklaring*
Ja, ik heb kennis genomen van de privacy policy en geef uitdrukkelijk toestemming voor het verwerken van mijn e-mailadres om de nieuwsbrief te kunnen ontvangen.